Ten behoeve van een verzekeraar die met regelmaat een beroep doet op de onafhankelijke expertise van Het Letselhuis voor bemiddeling / mediation, analyseerden wij over 2016-2017 de resultaten van 11 zaken aan de hand van de retour ontvangen tevredenheidsenquetes. Al deze zaken werden minnelijk opgelost met een hoge mate van tevredenheid wanneer men bedenkt, dat deze zaken voordien in een impasse beland waren en een gerechtelijke (deelgeschil)procedure onvermijdelijk leek.
Tevredenheid over bemiddeling/mediation totaal oordeel: |
|
belanghebbende / slachtoffer (=BH) |
9.1 |
belangenbehartiger (=BBH) |
8.4 |
verzekeraar (=VR) |
9.0 |
totaal (= gemid score alle partijen) |
8.8 |
anders namelijk / derde toehoorder |
7.9 |
Dat onze andere aanpak van letselschadeafhandeling onder neutrale begeleiding tot substantieel andere en betere uitkomsten leidt, blijkt uit de cijfers waarbij onze kosten door besparingen ruimschoots worden terugverdiend.
Het is dan ook geen wonder dat deze verzekeraar substantieel beter scoort in het PIV onderzoek dan andere verzekeraars bij de afhandeling van letselschaden. Veel tijdwinst wordt zo geboekt en op kosten en schadelast bespaard door minder discussie.
Vraag is wanneer ook andere verzekeraars tot dit inzicht komen. De slechte financiële resultaten in hun autoportefeuille geven daar toch alle aanleiding toe? Met een eenvoudig iets ander proces en deskundige neutrale begeleiding kunnen zonder ingrijpende investeringen of kosten substantieel betere resultaten worden geboekt. Ons advies aan verzekeraars:
Onderstaande resultaten geven er zeker aanleiding toe!
|
Mate van tevredenheid 2016/2017 Bemiddeling & Mediation incl. Ondernemers Kamer |
Tot |
VR |
BBH |
BH |
3e |
|
Hoe beoordeelt u: |
|
|
|
|
|
|
Totale score punten 1 tm 15 |
8.8 |
9.0 |
8.4 |
9.1 |
7.9 |
1 |
De uitleg van de bemiddeling en aanpak |
9.1 |
9.0 |
8.7 |
10 |
8.0 |
2 |
Het verloop van de bemiddeling |
8.7 |
8.5 |
8.7 |
9.3 |
8.0 |
3 |
De ruimte voor individueel overleg met / zonder bemiddelaar |
9.3 |
9.0 |
9.3 |
10 |
8.0 |
4 |
De communicatie met uw wederpartij tijdens de bemiddeling in vergelijking met het voortraject |
8.4 |
9.0 |
7.3 |
8.7 |
8.0 |
5 |
De snelheid van informatie uitwisseling tijdens de bemiddeling in vergelijking met het voortraject |
8.9 |
9.0 |
8.0 |
10 |
8.0 |
6 |
De vergroting in het inzicht in de aanwezige geschilpunten |
8.3 |
9.0 |
7.3 |
9.0 |
6.0 |
7 |
De bijdrage van de bemiddeling aan de oplossing van één of meerdere geschilpunten |
8.7 |
9.0 |
8.7 |
8.7 |
8.0 |
8 |
De neutraliteit / onafhankelijkheid van de bemiddelaar |
9.6 |
10 |
9.3 |
10 |
8.0 |
9 |
De communicatie van de bemiddelaar |
9.3 |
9.0 |
9.3 |
9.3 |
10 |
10 |
De aanpak van de bemiddelaar |
9.3 |
9.5 |
9.3 |
9.3 |
8.0 |
11 |
De vastlegging van gemaakte afspraken |
8.9 |
9.5 |
8.0 |
9.3 |
8.0 |
12 |
De duidelijkheid van de vooraf toegezonden informatie |
8.2 |
8.0 |
8.0 |
8.7 |
8.0 |
13 |
Het eindresultaat van de bemiddeling in relatie tot uw verwachting vooraf |
7.8 |
8.0 |
8.0 |
8.0 |
6.0 |
14 |
De bereikbaarheid van de bemiddelingslocatie |
8.4 |
9.0 |
7.3 |
8.7 |
8.0 |
15 |
De geschiktheid van de bemiddelingslocatie |
8.5 |
9.0 |
8.7 |
8.0 |
8.0 |
11-oktober-2017